Waarom je moeder de perfecte tester is

Een tijdje geleden kwam ik deze website tegen; http://theuserismymom.com/. Voor mij is de gedachte erachter geweldig; laat mijn moeder je website beoordelen en ze kan je haar eerlijke advies geven. Ze weet niets van internet, dus als ze weet hoe je jouw website moet gebruiken, moet het goed zijn en als ze problemen tegenkomt laat ze het je weten.

Je kunt hier een hilarische screencast vinden;

Micazu https://www.youtube.com/watch?v=THr0tetOl9A

Voor mij is dit het testen op zijn best. Een website of app is gemaakt voor mensen, het zou hun leven gemakkelijker moeten maken en intu├»tief en zonder frustratie werken. We hebben de neiging om keuzes te maken op basis van aannames, onze eigen ervaringen en best practices. Dat is prima, zolang je je keuzes in een zo vroeg mogelijk stadium test. Als je naar de video’s kijkt, zie je dat ‘best practices’ niet altijd van toepassing zijn op oude dames. Het is natuurlijk het beste om met de doelgroep van uw product te testen, maar toch kan de informatie die daaruit wordt verkregen zeer nuttig zijn.

UX-testen

Dit is een voorbeeld van UX-testen, we doen dit om te testen hoe gemakkelijk en plezierig de website is om te gebruiken.
Op het web is bruikbaarheid noodzakelijk om op zijn best te zijn om succesvol te zijn. Als een website niet gemakkelijk te gebruiken is, verlaat een gebruiker de pagina. Als een gebruiker het niet kan vinden, gaan ze weg. Als de website niet duidelijk is wat deze doet binnen de eerste seconden wanneer een gebruiker op de startpagina staat, zal een gebruiker vertrekken. Je krijgt geen tweede kans, een gebruiker komt meestal niet terug. De enige manier om precies te weten hoe hij op het product reageert, is door het te testen. Zij zijn degenen die de ontwerpen beter kunnen maken.

Wanneer te testen

Dit is een vraag die we veel krijgen. Het antwoord is vrij eenvoudig; zo snel mogelijk. Bij elke stap in het proces moeten we ons afvragen; wat kunnen we maken in zo weinig tijd mogelijk, zodat we het kunnen testen. Dit kan zo simpel zijn als een tekening op een stuk papier. De eerste personen om het te testen zijn de mensen om je heen; collega’s, vrienden, familie, .. Hiervan krijgen we al veel nuttige informatie. Hierna is het het beste om met de doelgroep te testen. Als u een website voor een coffeeshop maakt, kunt u daar naartoe gaan met een iPad en een werkend prototype en klanten de website laten gebruiken voor een gratis kop koffie.

Conclusie

We kunnen een heleboel redenen bedenken waarom we geen UX-tests uitvoeren; te duur, verspilling van tijd en middelen, onmogelijk om de juiste doelgroepen te testen, onnodig, omdat gebruikers geen experts zijn. En in sommige gevallen is er iets te zeggen over deze punten. Maar als we aan een product of website werken, zijn we geneigd om ‘blind’ te worden; we houden ons zo bezig met de details en de lay-out dat we er beter doorheen kunnen navigeren dan wie dan ook, maar jouw gebruikers zitten volledig in het donker, ze zien het voor het eerst. UX-tests helpen u te identificeren waar mensen problemen tegenkomen en dit zal het succes van het product helpen.